Rengastien Autotarvike
Varaosat Renkaat Huolto Yhteystiedot Rekrytointi

Sytytystulppien perusteita

Sytytystulpalla on tärkeä osa bensiinimoottorissa. Se sytyttää polttoaine-ilmaseoksen. Syttymisen laatu vaikuttaa moniin tekijöihin, jotka ovat erittäin tärkeitä ajettavuuden ja ympäristön kannalta. Sellaisia ovat esimerkiksi käynnin tasaisuus, suorituskyky ja moottorin hyötysuhde sekä pakokaasupäästöt.

Kun ajatellaan, että sytytystulpan on sytytettävä 500 - 3500 kertaa minuutissa, on selvää, kuinka paljon moderni sytytystulppatekniikka vaikuttaa esimerkiksi päästönormien täyttymiseen ja polttoaineenkulutuksen alentamiseen.

e95541ad3f

Sytyttävä kipinä

 

Ilma imetään bensiinimoottorin sylinteriin. Suihkutussuutin syöttää polttoaineen sylinteriin- Sytytyskipinä sytyttää palavan seoksen.

1. Imutahti: Mäntä liikkuu alaspäin. Imuventtiilien kautta imetään ilmaa ja polttoainetta. 1

2. Puristustahti: Mäntä liikkuu jälleen ylöspäin. Sylinterin seos puristuu voimakkaasti. Seos syttyy yläkuolokohdan alueella. 2

3. Työtahti: Palotilan palamislämpötila on jopa 2600 °C ja paine 120 baaria. Mäntä puristuu kampiakselin suuntaan jopa 20 metriä sekunnissa. 3

4. Pakotahti: Pakokaasut poistuvat pakoventtiilien kautta sylinteristä, kun mäntä alkaa liikkua uudelleen ylöspäin. 4

Sytytystulpan rakenne

Liitäntä

Tulpan nipassa on SAE-liitäntä tai 4 mm kierre. Siihen kiinnitetään sytytysjohto tai sauvasytytyspuola. Suurjännite on kuljetettava kummassakin tapauksessa sytytystulpan toiseen päähän.

Eristin

Keraamisella eristimellä on kaksi tarkoitusta. Se eristää, toisin sanoen estävät suurjännitteen ylilyönnin auton runkoon (= miinus) ja johtaa palamislämmön sylinterinkanteen.

 

a4a20a3b04

Sytytystulpan poikkileikkaus

Vuotovirtabarrieerit

Sytytystulpan ulkopuolen aaltomaiset vuotovirtabarrieerit estävät jännitteen vuotamisen auton runkoon. Ne pidentävät matkaa ja suurentavat siten resistanssia. Näin varmistetaan, että energia kulkee pienemmän vastuksen tietä - siis keskielektrodin kautta.

Häiriönpoistovastus

Sytytystulpan sisäosassa on lasisulasta valmistettu häiriönpoistovastus, jolla varmistetaan sähkömagneettinen yhteensopivuus ja siten auton elektroniikan häiriötön toiminta.

Kupariytiminen keskielektrodi

Vakiosytytystulpan keskielektrodi on pääasiassa nikkeliseosta. Kipinän on hypättävä tämän elektrodin päästä maaelektrodiin. NGK:n keskielektrodeissa on kupariydin, joka tehostaa lämmön pois johtumista.

Metallirunko kierteineen

Metallirungolla on tärkeä osa lämmön poistoa. NGK:n sytytystulppien kierre on aina valssattu. Toisin kuin leikattujen kierteiden, sen reunat eivät ole terävät, joten ne eivät vahingoita sylinterinkannen reiän kierteitä.

Tiivisterengas

Tiivisterengas estää palokaasun vuotamisen sytytystulpan ohi, vaikka palamispaine on suuri. Se estää painehäviöt. Sen lisäksi se johtaa lämpöä sylinterinkannen ja tasaa sylinterinkannen ja sytytystulpan erilaisen lämpölaajeneminen.

Sisemmät tiivisteet

Sisemmät tiivisteet yhdistävät eristimen ja metallirungon kaasutiiviisti. Kahden tiivisterenkaan väliin on suljettu talkkirengas, joka hajoaa sytytystulppaa valmistettaessa ja varmistaa siten optimaalisen tiiviyden.

Maaelektrodi

Vakiotulpan maaelektrodi valmistetaan nikkeliseoksesta. Se on normaalisti keskielektrodin vastanapa.


Sytytystulpan paikka

Sytytystulppa on sylinterinkannessa.

Ulospäin näkyvä pää on liitäntäpuoli. Siihen kiinnitetään joko sytytysjohdon liitin - tai teknisesti moderneissa rakenteissa - oma sauvasytytyspuola.

Sytytystulpan vastakkainen puoli työntyy palotilaan. Siinä on kaksi elektrodia, joiden välinen kipinä sytyttää polttoaine-ilmaseoksen.

 c908a1dfef

 

 


Sytytysjärjestys 

Perinteissä vaihtoehdossa keskitetty sytytyspuola tuottaa suurjännitteen, jotka tarvitaan ilma-polttoaineseoksen sytyttämiseen.

Mekaaninen virranjakaja ohjaa jännitteen peräkkäin - ja oikein ajoitettuna - yksittäisiin sylintereihin ja sytytystulppiin.

Sytytysjännite ohjataan virranjakajan kannen ja sytytysjohdon kautta sytytystulppaan. Se kulkee keskielektrodin päähän ja ylittää kipinänä ilmaraon maaelektrodiin.

Jos käytössä moderni vaihtoehto tulppakohtaisine sauvasytytyspuolineen - niin kutsuttu täyselektroninen sytytys, johon kuuluu staattinen virranjakaja - mekaanista virranjakajaa tai suurjännitejohtoja ei tarvita.

6c95af8ccb

Mekaaninen virranjakaja ohjaa jännitteen ja oikein ajoitettuna yksittäisiin sylintereihin ja sytytystulppiin