Rengastien Autotarvike
Varaosat Renkaat Huolto Yhteystiedot Rekrytointi

Sytytystulppien asennusvihjeitä

Diagnoosi ja asennus

Koska sytytystulppiin pääsee helposti käsiksi, niiden vaihtaminen on auton omistajan helpoimpia tehtäviä, mutta joitakin seikkoja on silti huomioitava. Erityisesti moderneja ajoneuvoja varten tarvitaan oikea työkalu. Muuten sytytystulppa voi vaurioitua irrotettaessa tai asennettaessa.

Vaihda vain, kun moottori on jäähtynyt

Nykyisten moottorien hyvin yleiset alumiinisylinterinkannet laajenevat lämmetessään enemmän kuin sytytystulppa, joten tulppa on tiukasti kiinni. Vaihda siksi sytytystulppia vain, kun moottori on täysin jäähtynyt.

7121e22b65

Sytytystulppia irrotettaessa ja asennettaessa tarvitaan oikea työkalu

Tyyppikysymys

Tarkasta, että uusien sytytystulppien tyyppi on sama kuin korvattavien. Jos et tiedä varmasti, millaisia sytytystulppia tarvitset, katso tuotehaku tai kysy NGK:n asiantuntijalta tai korjaamoltasi.


Sytytystulppien Kiristysmomentit

Sytytystulpan oikeaa asennusta varten tarvitaan momenttiavain. Jopa korjaamoammattilaisen on lähes mahdotonta arvioida kiristysmomentti.

Syynä on se, että vääntömomentti perustuu kahteen suureeseen, jotka kerrotaan keskenään: kiertopisteeseen vaikuttava voima ja vivun pituus.

Useimmat sytytystulpan toimintahäiriöt johtuvat väärästä kiristysmomentista. Jos momentti on liian pieni, vaarana ovat puristuspaineen häviöt ja ylikuumeneminen. Eristin tai keskielektrodi voi myös rikkoutua tärinän vaikutuksesta.

Jos kiristysmomentti on liian suuri, sytytystulppa voi katketa. Runko voi myös paisua tai kiertyä. Lämmönpoistovyöhykkeiden toiminta häiriytyy, jolloin vaarana on ylikuumeneminen ja elektrodien sulaminen tai jopa moottorivaurio.

 878164af53

ngk_drehmomente_im_ueberblick_fi

Kiristysmomentit riippuvat sylinterinkannen materiaalista ja kierteen halkaisijasta


Sytytystulppien pikasennusohje

 

Asennettaessa:

  1. Irrota vanha sytytystulppa.
  2. Poista mahdollinen karsta ja lika sytytystulpan tilasta ennen tulpan irrottamista.
  3. Kierrä vanha tulppa irti.
  4. Poista karkea lika sytytystulpan aukon ympäriltä.
  5. Kierrä uusi sytytystulppa käsin, niin pitkälle kuin se menee.
  6. Älä käytä sytytystulppia, jotka ovat pudonneet pakkaamattomina kovalle alustalle.
  7. Säädä momenttiavaimeen oikea kiristysmomentti.
  8. Työnnä momenttiavaimen hylsy suorassa paikalleen ja kiristä sytytystulppa.

Moottorin numeron sijainti

 

Nämä tiedot koskevat vain ajoneuvovalmistajan ensikalustokokoonpanoja.

Alfa-Romeo

numerolevy, sylinteriryhmässä

Audi

käyttöohjekirja, sylinteriryhmässä sekä

A2, A3, A4, A5, A6, A8: SPARE WHEEL PAN RIGHT

100, 200: tavaratilan kannessa takana sisällä vasemmalla

Avant: pohjassa takana keskellä

80, 90, Audi V8: Tavaratilan sisällä kannessa

Audi Coupé: tavaratilassa oikealla syvennyksen alla

BMW

sylinteriryhmässä

Citroën

sylinteriryhmässä

Daihatsu

käyttöohjekirja, sylinteriryhmässä

Fiat

tyyppikilpi, sylinteriryhmässä

Ford

sylinteriryhmä, tyyppikilpi

Honda

sylinteriryhmässä vaihteiston puolella

Hyundai

sylinteriryhmässä

Jaguar

sylinteriryhmä, tyyppikilpi

Kia

sylinteriryhmä, vaihteiston puolella

Lada

sylinteriryhmä vasemmalla puolella

Lancia

sylinteriryhmä, tyyppikilpi

Mazda

sylinteriryhmässä (place see operating instructions)

Mercedes

sylinteriryhmä (katso käyttöohjekirjasta)

Mitsubishi

sylinteriryhmä, tyyppikilpi konepellin kannessa, ohjekirja

Nissan

sylinteriryhmässä

Opel

sylinteriryhmässä vauhtipyörän kotelon päällä

Peugeot

sylinteriryhmä (alumiinikilpi)

Renault

sylinteriryhmä (keskellä) tai alumiinikilpi

Rover

sylinteriryhmä, edessä oikealla, sylinterikannen korkeudella

Saab

sylinteriryhmä, alla

Seat

sylinteriryhmä, vm. 93 alkaen kuten VW

Škoda

sylinteriryhmä, virranjakajan vieressä

Subaru

sylinteriryhmä, jakohihnan kotelon vieressä

Suzuki

sylinteriryhmä, vaihteiston kohdalla

F = rautarunko     G = alumiinirunko

Toyota

tarra jakohihnan kannessa tai venttiilikoneiston kannessa

VW

huoltokirjassa, sylinteriryhmässä sekä:

Kupla: moottorissa laturin jalan juuressa, tavaratilan kannessa edessä vasemmalla

Lupo, Polo, Derby, Golf, Scirocco, Jetta, Passat Limousine, Corrado, Vento, Bora: sylinteriryhmässä jakopään puolella, tarra jakohihnan kotelon päälla, tarra

Golf Cabrio: varapyörän syvennyksessä takana vasemmalla

Passat Variant: Tarra kojelaudan allai poikkipalkissa vasemmalla moottoritilassa

Transporter: bensiinimoottorit kiilahihnapyörän takana, dieselmoottorit ruiskutuspumpun vieressä

LT: palkissa vasemmalla alhaalla

Iltis: pohjapellissä vasemmalla ensiapulaatikon vieressä

Taro: hytin takaseinässä sisäpuolella vasemmalla

Volvo

300, 700, 900, C, S ja V-sarja: tarra edessä konepellin kannessa

Kaikki muut mallit: tarra venttiilikoneiston kannessa