Rengastien Autotarvike
Varaosat Renkaat Huolto Yhteystiedot Rekrytointi

Lämpötilakäytös

Lämpötilakäytös

Ajanmukaisen sytytystulpan on oltava moottorin rakenteeseen ja ajo-oloihin yksilöllisesti sovitettu. Siksi ei ole sytytystulppaa, joka toimisi ongelmitta kaikissa moottoreissa.

Koska palotilan lämmön tuotto vaihtelee moottoreittain,  tarvitaan lämpöarvoltaan erilaisia sytytystulppia. Tämän lämpöarvon ilmaiseen niin kutsuttu lämpöarvotunnusluku. Lämpöarvo on elektrodeista ja eristimestä mitattu, moottorin kuormitusta vastaava keskilämpötila.

 

2acf90543c

Lämpöarvo on elektrodeista ja eristimestä mitattu, moottorin kuormitusta vastaava keskilämpötila


Optimaalinen lämpötilaikkuna

 

Sytytystulpat tarvitsevat erityisen lämpötilaikkunan, jotta ne toimisivat optimaalisesti. Ikkunan alaraja on 450 °, sytytystulpan niin kutsuttu itsepuhdistumislämpötila. Tällöin eristimen kärkeen kertyneet karstahiukkaset palavat pois.

Jos käyntilämpötila on jatkuvasi tätä pienempi, tulppaan voi kertyä sähköä johtavia karstahiukkasia, kunnes sytytysjännite vuotaa karstakerroksen kautta maahan eikä muodostakaan kipinää.

Kun sytytystulpan lämpötila ylittää 850 °C, eristin kuumenee niin paljon, että hallitsematon syttyminen sen pinnalla (hehkusytytys) on mahdollinen. Tällaiset hallitsemattomat, epänormaalit palamiset voivat johtaa moottorin vaurioitumiseen.

ngk_optimale_temperaturfenster_zuendkerzen_fi

Sytytystulpat tarvitsevat erityisen lämpötilaikkunan, jotta ne toimisivat optimaalisesti


Lämpöarvo

 

Lämmön tuotto vaihtelee paljon moottorista toiseen. Esimerkiksi turboahdetut moottorit käyvät huomattavasti kuumempina kuin vapaasti hengittävät.

Siksi jokaista moottoria varten on sytytystulppa, joka johtaa tarkasti määritellyn määrän lämpöä sylinterinkanteen ja varmistaa lämpötilan pysymisen optimaalisella alueella.

Lämpöarvo ilmaisee sytytystulpan lämpötilakuormitettavuuden. Mitä suurempi NGK:n sytytystulpan lämpöarvo, sitä suurempi on lämpötilakuormitettavuus.

Lämpöarvo on osa NGK:n sytytystulppien tyyppimerkintää.

7

 

Lämpöarvo ilmaisee sytytystulpan lämpötilakuormitettavuuden


Lämmön pois johtuminen ja lämpövuo

Lähes 60 % lämmöstä johtuu pois sytytystulpan rungon ja kierteen kautta. Tiivisterengas luovuttaa lämmöstä hieman alle 40 % sylinterinkanteen. Sadasta prosentista puuttuva pieni osa virtaa keskielektrodin kautta.

Eristin ottaa lämmön palotilasta ja johtaa sen sytytystulpan sisäosaan. Lämpöä poistuu kaikkialla, missä eristin koskettaa runkoa.

Kosketuspintaa suurentamalla tai pienentämällä voidaan säätää lämmön määrää, jonka sytytystulppa siirtää rungon kautta.

Suurta lämpötilakuormitusta kestävien sytytystulppien kosketuspinta on suuri. Kun lämpötilakuormitettavuus on pieni, kosketuspinta on vastaavasti pienempi.

 648dbda7b4

Lämmön pois johtuminen käytettäessä lämpöarvoltaan erilaisia sytytystulppia