Rengastien Autohuolto
Varaosat Renkaat Huolto Yhteystiedot Rekrytointi

Aukioloajat:

Huolto  ma-pe 7.30-17.00
Ajanvaraus ja varaosamyynti  8.00-17.00
Puh. 06-4202 810 Ajanvaraus
Puh. 06-4202 856 Varaosamyynti

Ford-huollon vinkkejä

Tutustu omistajan käsikirjaan. Siellä on paljon hyödyllistä tietoa, jonka avulla auton käyttö ja hoitaminen helpottuu.

Auton säännöllinen ja ajoissa tehty huolto auttaa pitämään autosi toimintavarmana ja turvallisena. Myös itse voit edesauttaa autosi pysymistä mahdollisimman hyvässä kunnossa tekemällä ainakin seuraavat asiat

  • Tarkasta moottoriöljyn määrä säännöllisesti ja aina ennen pitkälle matkalle lähtöä ja lisää tarvittaessa
  • Huolehdi, että renkaissa on suositusten mukaiset rengaspaineet
  • Lisää tuulilasinpesunestettä tarvittaessa
  • Tarkasta jarrunesteiden määrä
  • Vaihda pyyhkijänsulat tarvittaessa


Tuo autosi määräaikaishuoltoon, kun edellisestä huollosta on kulunut 20 000 km/25 000 km/1 vuosi (sen mukaan, kumpi tulee ensin vastaan). Ohjekirjasta löytyvät autokohtaiset tiedot.
Tuo se myös tarkastettavaksi, jos

  • autosta kuuluu ylimääräisiä ääniä
  • moottoriöljyn kulutus on kasvanut huomattavasti aiemmasta
  • suorituskyky on heikentynyt
  • ohjaus puoltaa tai tuntuu jäykältä
  • jarrut toimivat heikosti
  • auton ajotietokone antaa tietosanoman, joka vaatii huollon toimenpiteitä (sanomat on suomennettu omistajan käsikirjassa)
  • tai joku muu toiminto aiheuttaa ongelmia

Määräaikaishuoltojen lisäksi autolle on hyvä tehdä myös muita huollossa tehtäviä huoltotoimenpiteitä:

  • jarrunesteiden vaihto 2 v. välein
  • ilmastoinnin huolto 3 v. välein
  • etenkin allergikoille ja astmaatikoille Ford-Plus hajusuodatin normaalin raitisilmasuodattimen tilalle
  • pyöränsuuntaus renkaiden kuluessa epäsäännöllisesti tai ohjauksen puoltaessa
  • jakopäänhihnan vaihto, vaihtoväli löytyy huoltokirjasta tai    FordEtis-palvelusta

Huolehdi myös auton ulkopinnasta

Auton ulkopinta kannattaa pitää mahdollisimman puhtaana. Poista lintujen jätökset, tiesuola, hyönteisten jäänteet jne heti tuoreeltaan, sillä maalipinta kärsii näistä. Kiveniskemät ja pienet naarmut voi korjata myös itse. Varaosamyynnistämme on tilattavissa korjausmaalausta varten korjausmaali.  Maali tilataan autosi omalla värikoodilla. Tee korjausmaalaus mahdollisimman nopeasti vahingon tapahduttua, ettei ruoste pääse pintaan. Noudata maalin käyttöohjeita.

Jos tankkaat väärää polttoainetta, eli bensiiniautoon on tankattu dieseliä tai toisinpäin?

Älä käynnistä autoa, vaan tilaa hinausauto ja kuljeta auto huoltoomme tankin tyhjäykseen. Ford Tiepalvelu on käytettävissäsi lähes kaikissa Euroopan maissa. Apu saapuu perille yhdellä puhelinsoitolla (puh. 09 374 77 145) – tarvitsitpa sitten korjausta paikan päällä, hinausta tai sijaisautoa. Ford Tiepalvelu järjestää tarvittaessa myös yöpymisen autosi korjauksen ajaksi.

Lämmittimiin ja sähköön liittyvät asiat

Lue Fordin sivuilta lämmittimiin ja sähköön liittyvistä vinkeistä täältä.

Kierrätys on nykypäivää. Lue auton kierrätyksestä (lähde: www.ford.fi)

Auton viimeinen omistaja voi poistaa Ford henkilö- tai pakettiauton veloituksetta käytöstä viemällä sen romutettavaksi Suomen Autokierrätys Oy:n valtuuttamaan vastaanottopisteeseen. Valtuutetussa vastaanottopisteessä auton luovuttajalle annetaan romutustodistus ja auto poistetaan rekisteristä maksutta. Auton romutus ja eri raaka-aineiden kierrätys hoidetaan asianmukaisesti.

Suomen Autokierrätyksen kotisivut on osoitteessa www.autokierratys.fi. Sivuilta löytyy tietoa romuautojen kierrätyksestä sekä valtuutetut romuautojen vastaanottopaikat. Lisätietoja tarvittaessa myös Fordin Asiakaspalvelusta.

Yleistä tietoa kierrätyksestä

Autojen kierrätys on Suomessa maahantuojan vastuulla – kuluttajan velvollisuus on viedä auto valtuutettuun vastaanottopisteeseen. EU:n alueella henkilö- ja pakettiautojen kierrätys perustuu tuottajavastuuseen. Tämä tarkoittaa sitä, että auton tuottaja, eli Suomessa käytännössä sekä uusien että käytettyjen autojen maahantuoja, on velvollinen järjestämään ja kustantamaan autojen asianmukaisen kierrätyksen.

Suomessa uusien autojen maahantuojat ovat perustaneet Suomen Autokierrätys Oy:n, joka hoitaa maahantuojien kierrätysvelvoitetta tuottajayhteisönä. Suomen Autokierrätyksen omistaa Autotuojat ry. Suomen Autokierrätyksellä on pitkäaikaiset operaattorisopimukset Stena Metallin ja Jylhän Metalliromun kanssa. Stena Metallin ja Jylhän Metalliromun yhteistyökumppaneina toimivat autopurkamot muodostavat Suomen Autokierrätyksen maanlaajuisen vastaanottopisteiden verkoston. Vastaanottopaikat löytyvät osoitteesta www.suomenautokierratys.fi.

Suomen Autokierrätys kierrättää auton lainmukaisesti ja ympäristöystävällisesti. Suomessa romutetaan vuosittain 100 000–140 000 autoa. Näistä vain noin 20 prosenttia kierrätetään virallisen kierrätysjärjestelmän kautta, vaikka lain mukaan auton viimeisen omistajan velvollisuus on viedä auto viralliseen vastaanottopisteeseen. Virallisissa vastaanottopisteissä romuauto vastaanotetaan veloituksetta. Myös rekisteristä poisto on maksuton ja vuosittaiset verot päättyvät automaattisesti. Auton viimeiselle omistajalle annetaan romutustodistus, mikä takaa sen, ettei autoa voi enää rekisteröidä tieliikenteessä käytettäväksi.

Mikäli autoa ei kierrätetä lainmukaisen kierrätysjärjestelmän kautta, vaarana on, että auton kierrätys ei tapahdu lainmukaisesti ja ympäristöystävällisesti. Pahimmassa tapauksessa auton nesteet joutuvat sorakuoppaan. Lisäksi autoa ei kenties koskaan poisteta rekisteristä ja se jää kummittelemaan Ajoneuvohallintokeskuksen rekistereihin.

Romuauto kulkee vastaanottopisteestä esikäsittelyn kautta murskaamoon. Vastaanottopisteessä auto ja sen paperit tarkastetaan. Sen jälkeen auto siirtyy esikäsittelyyn, missä romuauto kuivataan, eli siitä poistetaan nesteet. Lisäksi autosta poistetaan mm. renkaat, akku ja katalysaattori. Räjähdysvaaralliset osat, kuten turvatyynyt, poistetaan tai tehdään muulla tavoin vaarattomiksi. Autosta poistetaan myös kysynnän mukaan hyödynnettäviä osia. Esikäsittelyn jälkeen auto kuljetetaan murskaamolle, josta ainoastaan hyödyntämiskelvoton jäte päätyy kaatopaikalle. Valtaosa eri materiaaleista jatkaa matkaansa hyötykäyttöön.

Nykyisin autosta hyödynnetään ja uudelleenkäytetään 85 prosenttia ja vuoteen 2015 mennessä EU:n vaatimus on 95 prosenttia.